De juiste handvatten voor een rustige start!

Jos en Lisette, inwerkcoaches bij Fonteynenburg

Bij Fonteynenburg begeleiden inwerkcoaches nieuwe collega’s bij hun start en bieden veiligheid en structuur. Je hoeft niet alles alleen te doen, We starten samen met andere nieuwe medewerkers. Zo leer je al een aantal collega’s kennen, en krijg je de juiste handvatten voor een rustige start!


een warm welkom!

Wij helpen je op weg!


 

De kracht van Fonteynenburg bestaat uit haar medewerkers!

Waarom inwerkcoaches?
Inwerkcoaches heten nieuwe collega’s welkom, ze worden niet meteen in het diepe gegooid. Zo begeleidt Fonteynenburg nieuwe collega’s bij hun start en biedt veiligheid en structuur. Je hoeft niet alles alleen te doen, we starten samen met andere nieuwe medewerkers. Zo leer je al een aantal collega’s kennen, en krijg je de juiste handvatten voor een rustige start!

Er ontstond behoefte aan inwerkcoaches toen het personeelsverloop toenam. Nieuwe medewerkers gaven aan dat ze een beetje zoekende waren, zonder de juiste begeleiding. Teamleden wisten ook niet precies hoe je nieuwe collega’s op een goede manier begeleidt bij hun start. Ieder team had een eigen manier van inwerken. Door de huidige arbeidsmarkt wisselen medewerkers sneller van baan. Een goed moment om inwerkcoaches in te zetten.

Sinds wanneer?

De inwerkcoach bestaat sinds 2019 bij Fonteynenburg maar de actieve functie startte op de eerste coronadag. Dit was natuurlijk een beetje een onhandige start, omdat ze door Corona weinig live op locatie konden samenkomen. Inwerken was lastig door videobellen. Het bleef afstandelijk contact. Nu het weer live kan, organiseren ze de introductiedag, waarbij alle nieuwe medewerkers bij elkaar komen. Eén dag voor alle medewerkers, met lunch en een warm welkom van de directeur-bestuurder. Doordat ze fysiek bij elkaar komen is de kwaliteit veel beter.

Waarom kozen jullie deze rol?

Jos: "Ik wil wat met mijn ervaring doen. Ik ben in mijn werk veel zaken tegengekomen, mooie en minder mooie ervaringen, die ik wil delen. Leren vanuit ervaring." Lisette: "Ik heb daarnaast veel verloop gezien in mijn team. Ik merkte dat ik in mijn team al snel een soort steunpilaar werd voor nieuwe collega’s. Ik wilde wat aan de inwerkwijze van teams veranderen. We zijn vanuit het niets begonnen, er was in het ene team wel een inwerkproces, in het andere geheel niet."

Door de feedback die ze kregen van nieuwe collega’s en uit de betrokken teams, konden ze hun functie verbeteren en versterken. Met de komst van teamleiders zijn ze nóg beter verbonden aan de teams. Zo horen ze direct van hen hoe ze de inwerkperiode van nieuwe teamleden ervaren. Voorheen was de inwerkwijze een te grote belasting op het team.

Ervaring van nieuwe medewerkers

Ook de nieuwe medewerkers zijn heel erg te spreken over het inwerktraject, ze kennen het niet van eerdere werkgevers. Een gezamenlijke lunch met onze directeur-bestuurder, uitleg van verschillende mensen uit de organisatie. Lisette:"We proberen een zo breed mogelijk inwerkproces aan te bieden. Zo heeft een nieuwe collega voldoende informatie en kent de wegen naar de benodigde informatie. Maar we blijven ondertussen ontwikkelen en verbeteren!"

Samen met de HR afdeling en de manager van het Service Bureau evalueren ze en kijken ze wat er beter kan. Ook uit de evaluaties van de teams en nieuwe medewerkers halen ze waardevolle tips voor een nog beter inwerkprogramma. Jos:"We hebben gelukkig voldoende vrijheid om deze functie goed in te richten."

Inwerkcoach, een leuke werkplek?  

Jos:"Wij zitten echt midden in de organisatie, We schakelen met iedereen. Van het team en de teamleider tot de directeur, .Van de planning tot adviseur opleidingen, we schakelen met iedereen, .Dat is het leuke aan deze functie. En we leren alle nieuwe gezichten kennen. We bieden echt een warm welkom, dat geeft een goed gevoel!"

Hoe versterken jullie elkaar?

Lisette: "Samenwerken is heel leuk. Wat ons verbindt, is onze gedeelde motivatie. Daarnaast de humor, dat dragen we ook uit naar nieuwe medewerkers. Jos is de rustige zelf met een helikopterview. Hij kan rustig 'inchecken' bij iemand, uitzoeken wat er precies aan de hand is."Jos: "Lisette zoekt meer de structuur, in alles wat ze doet." Samen vormen ze zo de beste match.

Inwerkcoaches in de toekomst…

Nu werken ze vooral als inwerkcoaches, aan het begin van ieders Fonteynenburg loopbaan. In de toekomst willen ze meer naar een vorm van loopbaanbegeleiding. De functie van de inwerkcoach gaat dan verder dan alleen voor de intro aan het begin van de loopbaan. Zo komt/wordt ook werkplezier een centraal thema in deze functie. Zo komen nieuwe collega’s / Nieuwe collega’s komen sinds kort na een paar maanden terug om samen te kijken ‘Ben je nog op je plek, is alles duidelijk?’.

In het begin was het gezamenlijke doel het binnenhalen en zo lang mogelijk aanhouden van nieuwe collega’s. Ze willen nu vooral de tijd dat collega’s bij Fonteynenburg werken blijven kwalitatief fijner en beter maken. Dus van kwantiteit naar kwaliteit, om mensen tevreden in dienst te houden. Stagiairs begeleiden zou in de toekomst ook meer bij hun functie kunnen passen.

Verbeterpunten?

Jos: "We zijn nu nog niet altijd direct op de hoogte. Bij ons zijn de informatiestromen nog niet allemaal bekend. Omdat de functie dus vrij nieuw is zijn we niet standaard aangehaakt bij alle informatiestromen. Als een nieuwe collega toch in korte tijd besluit Fonteynenburg te verlaten, horen we dat nu bijvoorbeeld vaak te laat. Misschien hadden we nog iets kunnen doen om de medewerker aan boord te houden als we het eerder gehoord hadden.  Maar we verzamelen dit soort verbeterpunten om ze op te pakken. Onze werkplek blijft in ontwikkeling. Zo komen er steeds nieuwe vragen en verzoeken op ons pad."

Waarom Fonteynenburg?

Jos:"Fonteynenburg is een hele fijne organisatie. Ons motto ‘mogelijkheden waarmaken’ dat werkt ook echt zo. Jos: “Je kan jezelf ook waarmaken, je kan binnen kaders zelf tot ontwikkeling komen. We komen veel mensen tegen in ons werk. Het zijn allemaal leuke en fijne collega’s om mee samen te werken. Iedereen steunt, ondersteunt en denkt mee". Lisette: “Er zijn veel verschillende locaties, voor cliënten maar ook voor medewerkers, leuke keuzes. Zoals we met cliënten omgaan, zo gaan we ook elkaar om. We hebben een platte organisatie, niet te groot, je kent al snel meer mensen. Menselijke organisatie, ook onze directeur is zeer toegankelijk!”.

Dit vind ik belangrijk om nog te benoemen...

Lisette: We staan echt voor iedereen klaar, ongeacht de vraag. Vanaf de start en ook verder! Samenwerken in deze functie betekent voor nieuwe medewerkers, ook Teams, en collega’s van het Service Bureau: “We willen dat samen doen”. Want samen maak je mogelijkheden waar!

Een van de leukste momenten van ons werk op de introductiedag is het moment dat we de aanwezige nieuwe collega’s een bloemetje geven. Een gevoel van ‘oh Wow, dit voelt bijzonder!’ is dan duidelijk merkbaar. Dan staan ze allemaal te glunderen. Een echt welkom aan boord!